Brugeradfærd

Adfærdsdesign

I RettighedsAlliancen har vi implementeret en adfærdsteoretisk tilgang til, hvordan vi skal arbejde med brugeradfærd på internettet. Inspirereret af Kahnmann og andre adfærdspsykologer er vi af den klare opfattelse, at brugere ikke kan stilles til ansvar for alle de valg, de tager på internettet. Det er et helt grundlæggende princip for denne tilgang, at man imødekommer nogen basale fysiske autonome reaktionsmønstre i mennesket, i en forståelse af at vi ikke konsekvent er herre over og forstår betydningen af de valg, vi foretager. Vi er meget mere styret af, hvad andre mennesker i ”flokken gør”, også kaldet normer, end hvad vi engang har fået at vide, man må og ikke må.

Denne forståelse og tilgang har en drastisk indflydelse på vores strategi og ligger til grund for en række aktiviteter, hvor vi arbejder med at påvirke brugeradfærden på internettet i positiv retning – og i sidste ende også ’skubbe’ til piratadfærden. Man kan læse meget mere om det på Share With Care, en kampagne, vi lavede sammen med Kulturministeriet, Teleindustrien og DI ITEK.

Guide til digital brugeradfærd

Erfaringerne fra Share With Cares intensive kampagnearbejde, aktiviteter, kommunikation og vidensindsamling blev i forbindelse med kampagnens afrunding samlet i en håndbog. En håndbog om digital brugeradfærd.

Formålet med håndbogen er, at kulturbranchernes mange nye erfaringer lever videre i konkrete nye retningslinjer – til gavn for et fælles kulturbrug, der både værner om kulturens rettigheder og varetager brugernes ønske om mindeværdige kulturoplevelser.

Filosofien bag Share With Cares brugervenlige adfærdsdesign og smilende appeller er samlet som en lettilgængelig guide, der præsenterer 9 konkrete idéer til, hvordan man kan arbejde med at skabe bedre brugeradfærd.

Hent Share With Cares ’Håndbog om digital brugeradfærd’ her.

Se også på Share With Cares hjemmeside de 9 idéer til at forstå og arbejde med digital brugeradfærd:

– Udnyt de digitale kontaktpunkter

– Mærk debatklimaet

– Forbrugeren lyver sjældent med vilje

– Sociale normer kan påvirkes

– Fordriv frygten for at miste

– Moral er relativ

– Giv brugeren valgmuligheder

– Udnyt brugerens positive selvfølelse

– Fortæl den positive historie

Guide til unges normer på nettet

Gennemsigtighed, tak!

Markedet for musik, film, litteratur og andre kreative produkter udvikler sig med utrolig fart på nettet. Nye tjenester og tilbud dukker op konstant, og der er næppe nogen, som aldrig har svært ved at finde vej i det digitale virvar.

Midt i det hele står brugerne. Det er i høj grad brugernes behov, der har drevet udviklingen – og gør det fortsat. Men det betyder ikke, at de alle færdes hjemmevant i den digitale jungle. Mange efterlyser mere gennemsigtighed på nettet.

De unge netbrugere efterspørger ærlighed og autenticitet, og de vil gerne vejledes, så de kan vælge mellem de mange tilbud på et velinformeret grundlag.

Fem vigtige netnormer:

Vær moralsk ansvarlig

Vær gennemsigtig – og ærlig

Vejled mig

Gør det uncool at bryde loven

Gør dig fortjent til mine penge

 

Læs mere om normerne

Undersøgelsen er baseret på fokusgruppeinterviews med unge netbrugere samt en spørgeskema-undersøgelse.

Læs mere på www.netnormer.dk.

Forbrugerrådet

Forbrugerrådet hjælper dig som forbruger med vejledning, gode råd og information om dine rettigheder. Find fx hjælp til e-handel, hvis du er blevet snydt af en internetbutik. Eller bliv klogere på, hvordan du kan sikre dig mod falske produkter og kopivarer.

Find hjælp hos Forbrugerrådet her.

E-mærket

E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker handel på internettet. Når du vil handle på en hjemmeside, skal du huske at se dig for, og hvis netbutikken har e-mærket, ved du, at du kan handle sikkert. Du kan også anmelde en hjemmeside til e-mærket, hvis du har oplevet, at de har snydt dig.

E-mærket er en nonprofit-organisation, der blev oprettet i år 2000 af en række ledende brancheorganisationer og med støtte fra det daværende Videnskabsministerium.

Se mere om E-mærket her.