Foto: Nathan Dumlao

Designbranchen går sammen om at guide forbrugere til at vælge originaler

feb 4, 2020 | Publikationer, Samarbejder

4. februar 2020

Den konkurrerende designbranche har fundet fælles fodslag i spredningen af budskabet om vigtigheden ved at vælge originalt design. I et samarbejde med RettighedsAlliancen lanceres derfor flyeren ”Hvorfor originaler?”.

Hvordan kan du kende en original, og hvorfor betyder det noget, at varen ikke er en kopi? Det er blot nogle af de spørgsmål, RettighedsAlliancen og designbranchen giver svar på i en netop lanceret flyer ”Hvorfor originaler?”, der lanceres for at gøre forbrugerne klogere på, hvilke valg der hører med til at vælge originaler.

Flyeren er blevet til i et samarbejde mellem RettighedsAlliancen og foreningens designmedlemmer, der alle producerer enten møbler, belysning eller anden brugskunst. Baggrunden for flyerens tilblivelse er medlemmernes egne oplevelser med, hvordan forbrugere er tyet til kopivarer – ofte uvidende om konsekvenserne.

Derfor har flyeren til formål at informere og guide brugere til at vælge originalt design frem for ulovlige kopier, samtidig med at den ruster forhandlere og andre til bedre at kunne svare på relevante spørgsmål om forskellen på originaler og kopier og konsekvenserne ved at købe kopierne.

Originaler er det sikre og bæredygtige valg

Ifølge RettighedsAlliancens direktør Maria Fredenslund, er samarbejdet et udtryk for nødvendigheden af at oplyse forbrugere om de valg, der hører med til at vælge originaler.

”At investere i et originalt stykke design handler om meget mere end økonomi. Det er også et spørgsmål om tilvalg af etik, sikkerhed, bæredygtighed og tradition. Kopimøbler er ikke produceret efter samme standarter som originalerne og kan være decideret farlige at have stående i hjemmet,” forklarer hun.

Flyeren byder derfor på fakta om sikkerhed og bæredygtighed, og giver gode råd til, hvordan man som forbruger kan kende forskel på en original og en kopi og sikre sig ved bl.a. internethandel. Læs mere i ”Hvorfor originaler?” her på både dansk og engelsk.