Foto: Støt Originalt Dansk Design (AI-genereret)

Ny oplysningskampagne vil bekæmpe danskernes forbrug af designkopier

okt 7, 2024 | Kampagner

7. oktober 2024

19 procent af danskerne har kopier af dansk design i deres hjem, og yderligere 19 procent overvejer at købe kopier i nær fremtid. Det vil kampagnen ‘Støt Originalt Dansk Design’ ændre.

Internettet flyder med billige kopiprodukter, der i kombination med idealer fra sociale medier og følelser af fomo lokker forbrugerne til at gå på kompromis med kvalitet, sikkerhed og det unikke, som kendetegner den ægte vare. En tendens, der særligt kommer til udtryk, når danskerne skal købe designprodukter.

19 procent af danskerne har kopier af danske designermøbler eller -lamper i deres hjem, viser en ny forbrugerundersøgelse, foretaget af Norstat for RettighedsAlliancen. Undersøgelsen viser også, at 8 procent af danskerne har købt kopier af danske designermøbler eller -lamper inden for de seneste fem år, og at hele 19 procent overvejer at købe kopier inden for de næste to år.

Støt Originalt Dansk Design

Med en ny oplysningskampagne vil RettighedsAlliancen vise værdien af originalt dansk design, i en verden, hvor så meget er fake. Det vil vi ved at sætte spot på et dilemma, som kendetegner tiden og forbruget af designkopier: Selvom ingen har lyst til at føle sig fake, er falskhed og kopier blevet en gængs del af vores samfund – et fasttrack til det gode liv. Det vedrører også vores forbrug, hvor mange falder i og køber kopier frem for originale danske designprodukter.  

Kampagnen ’Støt Originalt Dansk Design’ vil vise værdien af originalt dansk design. For den danske designbranches skyld, men også for den enkelte forbruger. At vælge originale designprodukter handler både om at værne om designfaget, der er en vigtig del af det danske DNA, og om at passe på egen sikkerhed og sundhed. Samtidig er forbruget af designkopier også en udfordring i forhold til den grønne omstilling, da kopier er ulovlige at videresælge og derved bidrager negativt til brug og smid væk-kulturen – modsat ægte design, som kan give livslang glæde i flere generationer.

Kampagnen lanceres mandag den 7. oktober og kører frem til den 27. oktober på sociale medier. Se kampagnen på Instagram, Facebook og LinkedIn.

Det siger branchen om kampagnen

Maria Fredenslund, direktør i RettighedsAlliancen

“Med ‘Støt Originalt Dansk Design’ opfordrer vi danskerne til at vælge originalt dansk design frem for kopier. Vi ønsker at støtte kreativitet og beskytte vores unikke designarv, og fortælle, hvorfor rettigheder er vigtige og skal respekteres. Kopiering skader hele den danske designbranche ved at underminere brands og virksomheder, der har taget mange år at etablere, og har alvorlige konsekvenser for de designere, der ser deres livsværk gå tabt. Jeg håber, at kampagnen vil få mange flere til at tænke over, hvorfor det er en dårlig idé at købe kopier, og hvor vigtigt det er at beskytte de rettigheder og den kreativitet, der ligger til grund for dansk design.”

Hans Henrik Sørensen, indehaver af Onecollection

“Når man vælger at købe originalt, dansk design, så er man ikke bare med til at støtte og sikre en kulturarv. Man kan også vide sig sikker på, at man får et møbel, der er produceret under etiske og miljømæssigt ansvarlige forhold og i en kvalitet, der kan holde i generationer. Køb af originale møbler er således det eneste ansvarlige, men samtidig er det også en rigtig god investering. Finn Juhls møbler er kendetegnede ved svungne former og komplicerede, delikate detaljer, så for os, er det er ikke svært at skelne mellem de billige kopier, men derfor ærgrer det os alligevel, at der eksisterer et marked for det. Vi håber, at kampagnen vil øge bevidstheden omkring de mange skadelige effekter ved køb af kopimøbler.”

Advokat Claus Barrett Christiansen, partner i Bech-Bruun og formand for bestyrelsen i Dreyers Fond

“Dansk design er en del af dansk kultur, og er noget, som Danmark er kendt for i hele verden. Hvis ikke vi værner om dansk design, og skaber konsensus om, at det ikke er i orden at købe kopier af noget, som andre har rettigheder til og har arbejdet dygtigt og hårdt for at frembringe, så dør den danske design tradition ud. I Dreyers Fond støtter vi mange projekter, som sætter fokus på fremme og beskyttelse af dansk design og arkitektur, og det er opløftende, når så mange gode kræfter som her danner fælles front imod kopier.”

Peter M. Metcalfe, Creative Director i The Unicorn

”Vi lever lige nu i en verden fuld af ting, der ikke er helt som de ser ud; alt fra falske nyheder til falske læber til kunstig intelligens fylder vores liv og hverdag. Og derfor var det oplagt at få ægte dansk design ind i den kontekst – en form for håndgribeligt og taktilt anker i en verden, der er alt andet end det. Vi tror på, at den kulturelle kontrast, der er mellem de to verdener, er med til at få RettighedsAlliancens budskab ud over rampen og skabe forståelse blandt dem, der kunne overveje at købe kopier af danske design.” 

Hanne Brøbech Sønnichsen, forperson for Danske Kunsthåndværkere & Designere

“Hos Danske Kunsthåndværkere & Designere er vi glade for, at kampagnen ’Støt Originalt Dansk Design’ sætter fokus på et super aktuelt problem. Vi arbejder hver dag for at udbrede kendskabet til unikke produkter inden for kunsthåndværk og design, skabe fortællinger om områdets kvaliteter og værne om vores medlemmers rettigheder og vilkår. De senere år har vi desværre været vidne til nogle grove kopisager, hvor kunsthåndværkere og designere er blevet plagieret. Derfor mener vi, at det vigtigt at motivere forbrugeren til at træffe de rigtige valg og støtte op om den ægte vare.”

Fakta

I samarbejde med analysebureauret Norstat, har RettighedsAlliancen fået foretaget en undersøgelse, som afdækker befolkningens forbrug af kopier af klassiske danske designermøbler og -lamper.

Analysens hovedresultater:   

  • 19 % af danskerne har kopier af dansk design i deres hjem
  • 8 % af danskerne har købt kopier af dansk design indenfor de seneste fem år
  • 19 % af danskerne forventer at købe kopier af dansk design indenfor de næste to år
  • 24 % af danskerne ved ikke, at det er ulovligt at videresælge kopier af dansk design

Data er indsamlet af Norstat i september 2024 og er baseret på svar fra 1.520 respondenter.

Hent den fulde undersøgelse her.

Pressekontakt

Tina Schütz Bonnichsen  

Projektleder i RettighedsAlliancen

Tlf. 41412093

Mail: tina.bonnichsen@rettighedsalliancen.dk

Læs mere om kampagnen og find pressemateriale her

Kampagnen er lanceret af RettighedsAlliancen med støtte fra Dreyers Fond, Træets Uddannelses- og Udviklingsfond, Kulturministeriet, UBVA (Akademikerne), og Træ- og Møbelindustrien.

Kampagnen er udviklet i samarbejde med The Unicorn.