Undervisning

af | okt 5, 2023

Foto: Privat

Undervisningsprojekter er et vigtigt ben i RettighedsAlliancens arbejde for at skabe lovlig adfærd blandt unge. Vi tror på, at det kan betale sig at uddanne børn og unge helt ned i folkeskolealderen og at oplyse dem, før de begynder at forbruge ulovligt indhold. En vigtig del af at forstå og lære at respektere andres rettigheder er, at de unge selv får lov til at arbejde med dem.

Læs mere om de forskellige undervisningsprojekter nedenfor.

Foto: Binge med god stil

Binge med god stil

Binge med god stil er et undervsiningsforløb målrettet fagene dansk og mediefag i 1.g. Ved at styrke elevernes evne til at navigere efter de lovlige muligheder, skal forløbet bidrage til en sundere streaming– og delingskultur iblandt unge.

‘Spot på’-artikler

I samarbejde med Gyldendal producerer RettighedsAlliancen artikler til undervisningsportalen ‘Spot på’. Artiklerne er til brug i samfundsfaget og behandler begivenheder og væsentlige temaer om bl.a. streamingkultur, digital adfærd og rettigheder.

Foto: Dit Digitale Kompas

Dit Digitale Kompas

Dit Digitale Kompas er en kampagne for efterskoler, der guider eleverne til at forbruge lovligt indhold og bruge deres sunde fornuft, når de færdes på internettet. Her skal eleverne selv producere kampagnefilm om betydningen af rettigheder og at forbruge indhold lovligt.

NudgeIP

NudgeIP er et undervisningsprojekt om sikker digital adfærd til folkeskolerne, der er støttet af bl.a. EU. Undervisningsprojektet handler om digital adfærd hos børn i alderen 12-16 år, der undervises i at identificere ulovlige sider og får indsigt i de konsekvenser, der kan være ved at bruge dem.

 

Foto: Privat

Foto: Sam Balye

Dannelse, læring og ophavsret

Dannelse, læring og ophavsret er et undervisningsforløb for lærerstuderende og folkeskolelærere. Projektet uddanner fremtidens folkeskolelærere i at formidle betydningen af rettigheder til deres kommende elever og i at fremme et lovligt forbrug af digitalt indhold.

Del – Med Omtanke

Del – Med Omtanke er et digitalt undervisningsforløb, designet til at lære elever om vigtigheden af rettigheder og personligt ansvar i forbindelse med deling af indhold på internettet. Gennem beretninger fra kreative udøvere opnår eleverne forståelse og viden om, hvordan man lovligt anvender indhold og respekterer både ophavsret og samtykke. 

Foto: Stilbillede fra video, der indgår i undervisningsmaterialet