Os Der Elsker Film

af | maj 1, 2020

Foto: Stilbillede fra ODEF-kampagnefilm.

Om Os Der Elsker Film

Os Der Elsker Film vil minde de unge forbrugere om, at der er mange gode grunde til at se film på lovlig vis, ligesom der kun er dårlige undskyldninger for ikke at gøre det. På den måde ønsker kampagnen at styrke fællesskabet mellem alle de danske unge, som elsker film.

“Ulovlig streaming koster” er den tredje kampagne fra Os Der Elsker Film. Den første kampagne ramte biograflærredet i 2016.

Tal fra undersøgelsen

  • Hver femte dansker (21 %) mellem 15-25 år har streamet film og serier ulovligt inden for den seneste måned.
  • Knap hver tredje (32 %) er selv blevet hacket – eller kender nogen, der er – på grund af ulovlig streaming.
  • Halvdelen af danske unge tænker ikke over, at ulovlige sider er drevet af kriminelle bagmænd.
  • Næsten to ud af tre (64 %) af de unge savner oplysning om, hvornår det er lovligt eller ulovligt at streame og downloade film og serier.
  • Halvdelen (51 %) mener, at der burde være undervisning i skolen om rettigheder.

Se analysens hovedresultater her, eller se den fulde analyse her.

Ulovlig streaming koster

Os Der Elsker Film blev i 2025 relanceret med kampagnen “Ulovlig streaming koster”, der rejser spørgsmålet: Hvad er du villig til at betale for at se film og serier ulovligt? For mens det er velkendt, at ulovlig streaming er skadelig for den danske film- og tv-branche, overser mange de personlige konsekvenser, der følger med.

Ulovlig streaming kan ende med at koste dyrt på den personlige konto. Faktisk så dyrt, at private oplysninger som billeder, passwords eller bankoplysninger kan havne i hænderne på kriminelle, blot ved at man klikker sig ind på en ulovlig hjemmeside, der udbyder film.

“Ulovlig streaming koster” bruger en skjult kamera-prank, hvor skuespiller Jesper Ole, forklædt som biografmedarbejder, tilbyder gæster gratis billetter. Glæden vender dog hurtigt, da de bliver bedt om at betale med private adgangskoder, adgangsoplysninger til sociale medier eller bankoplysninger. Kampagnen skal få unge til at tænke over, hvem der egentlig står bag det, de klikker på, i en tid hvor hacking og identitetstyveri er digital hverdagskost.

Kampagnens målgruppe er unge i alderen 15-25 år. En undersøgelse foretaget af Norstat i 2025 viser nemlig, at lidt mere end hver femte ung har streamet film og serier ulovligt den seneste måned, og dermed sat deres digitale sikkerhed på spil. Undersøgelsen viser desuden, at hver tredje ung har oplevet at blive hacket – eller kender en, der har oplevet det.

Med kampagnen samles hele filmbranchen, samt en række centrale organisationer og myndigheder om én fælles kampagne for at dæmme op for ulovlig streaming i Danmark.

Bag Os Der Elsker Film: “Ulovlig streaming koster” står RettighedsAlliancen, og kampagnen er støttet af Kulturministeriet, Det Danske Filminstitut, Producent Rettigheder Danmark og Nordisk Film Biografer og Kinopalæet i Lyngby.

Læs mere om kampagnen på OsDerElskerFilm.dk

kulturministeriet logo
DFI logo