Os Der Elsker Film
Foto: Stilbillede fra ODEF-kampagnefilm.
Hvem står bag kampagnen?
Bag Os Der Elsker Film 2.0 står Kulturministeriet, Producent Rettigheder Danmark, Det Danske Filminstitut, Biografklub Danmark Fonden og RettighedsAlliancen, der alle er gået sammen for at sætte problemstillingen på dagsordenen.
I 2016 og 2017 rullede et filmspot med Lars Brygmann i hovedrollen over de danske biograflærreder. Spottet var en del af kampagnen Os Der Elsker Film, der tog afsæt i den alarmerende vækst i ulovlig streaming og download af film og tv-serier, særligt blandt unge.
Os Der Elsker Film 2.0 blev lanceret for første gang i 2021, da ulovlig streaming stadig var til at tage og føle på og især hos unge danskere i alderen 18-29 år. Derfor rettedes kampagnen mod netop denne aldersgruppe, der tog afsæt i at styrke fællesskabet af unge danskere, der elsker film. Gennem en række humoristiske grafikker og videoer med danske skuespillere ville de unge blive mindet om, at der er mange gode grunde til at se film på lovlig vis, ligesom der er konsekvenser ved at streame og downloade ulovligt. Et filmspot med Anders Juul blev vist i de danske biografer, som takker alle os, der ser film lovligt.
En undersøgelse fra Mediavision viser, at problemet med ulovlig streaming og download desværre er i stigning i 2022, hvor 580.000 danskere forbruger film og serier ulovligt. Der måles især, at film og tv-serier i højere grad bliver set ulovligt via sociale medier – og stadig af de unge danskere. Derfor relanceres Os Der Elsker Film 2.0 i sensommeren 2022, hvor den specielt vil florere på de sociale medier – dér, hvor målgruppen befinder sig. Filmspottet med Anders Juul vil endnu en gang blive vist på det store lærred i landets biografer.
Med Os Der Elsker Film samles hele filmbranchen, samt en række centrale organisationer og myndigheder om én fælles kampagne for at dæmme op for ulovlig streaming i Danmark.