Foto: Campaign Creators

Adkodex skal stoppe pengestrømme til og fra ulovlige hjemmesider

sep 22, 2016 | Analyse, Samarbejder

22. september 2016

En bred gruppe af virksomheder og organisationer inden for online markedsføring går nu sammen om et nyt Adkodex, for at stoppe pengestrømme fra og til ulovlige hjemmesider.

Tiltaget, der udspringer af Kulturministeriets Dialogforum, har til formål at skabe frivillige aftaler mellem aktører på internettet med henblik på at gøre det enklere for forbrugere at bruge lovlige produkter.

Kulturminister Bertel Haarder siger:

”Det er et vigtigt led i bekæmpelsen af piratkopiering at sikre, at bagmændene ikke kan tjene penge på at drive de ulovlige hjemmesider. Jeg er derfor meget tilfreds med, at det er lykkedes rettighedshavere og virksomheder, der spiller en rolle i forbindelse med køb og salg af annoncer på internettet, at finde en fælles løsning på området. ”Adkodex” viser, at Danmark er nået rigtigt langt, når det gælder frivillige aftaler ift. håndhævelse af ophavsrettigheder, og jeg er sikker på, at vi kan bruge disse erfaringer også på internationalt plan”.

”Med Adkodex sætter vi i fællesskab en stopper for netpiraternes virksomhed. Når vi blokerer deres indtægter, er det en effektiv måde at bekæmpe ulovlige hjemmesider på. Det er samtidig et fleksibelt og dynamisk værktøj, der er tilpasset online-virkeligheden, og derfor er Adkodex et vitalt tiltag for at stoppe pengestrømme til kriminelle sites”, siger direktør i RettighedsAlliancen Maria Fredenslund.

”Det er ikke noget nyt, at medieindkøbere bruger megen tid på at sortere i, hvilke hjemmesider de køber annoncer på. Det er en del af vores service-offering til vores kunder. Det nye er, at der sættes en fælles standard, og at man deler viden om alle ulovlige, og dermed uønskede sites. F.eks. vil en filmdistributør typisk gerne sikre sig imod, at sende annoncekroner til fildelingstjenester – og et teleselskab ønsker ikke at reklamere på en side, der sælger ulovlige iPhones. Samarbejdet er derfor et logisk skridt i en udvikling, hvor vi hjælper hinanden. Man kan sige, at vi nu begynder at crowdsource og dele de ressourcer, der skal til for at holde sådanne sorteringer aktuelle” siger Peter Loell fra Omnicom Media Group.

JP/Politikens Hus er en af de virksomheder, som glæder sig over det nye branchekodeks.

”Indtil nu har medierne hver især måttet sikre lovligheden af indholdet i annoncerne på vores sider, herunder at der ikke sælges plads til virksomheder, der krænker andres ophavsrettigheder. Den kriminelle opfindsomhed er stor, og da det digitale marked er i eksplosiv vækst, er det en stor opgave for de enkelte medier. Med det nye samarbejde gør vi livet sværere for netpiraterne, og samtidig skaber vi et mere transparent og sikkert marked for online markedsføring” udtaler COO i JP/Politikens Hus Dorthe Bjerregaard-Knudsen.

Følgende virksomheder og organisationer har tilsluttet sig Adkodex: Adform, Berlingske Media, Danske Medier, DI Digital, GroupM, JP/Politikens Hus (inkl. DUN, Politiken, Ekstrabladet, Jyllands-Posten), Kreativitet & Kommunikation, Omnicom Media Group, Leeads og RettighedsAlliancen. Det er muligt for andre virksomheder og organisationer at tilslutte sig samarbejdet.

Tiltaget er resultatet af en hensigtserklæring fra Kulturministeriets Dialogforum om at skabe frivillige aftaler mellem aktører på internettet med henblik på at gøre det enklere for forbrugere at bruge lovlige produkter. Samarbejdet omfatter både et fælles kodeks om begrænsning af annoncering på og fra websites, der driver eller faciliterer ulovligt indhold, samt at parterne deler information herom for at undgå, at annoncering bidrager til at finansiere disse rettighedskrænkende aktiviteter. Hjemmesiden for www.adkodex.dk indeholder ligeledes en rapporteringsfunktion, hvor alle kan anmelde sites, de mener, er drevet af ulovlige aktiviteter.

For yderligere information se www.adkodex.dk