Fem unge kulturforbrugere har vundet en konkurrence om den bedste idé til at skabe bæredygtig digital kultur i fremtiden.
Lørdag den 12. oktober blev finalen afholdt, og gruppen kunne ånde lettet op efter at have modtaget rosende ord, en check på 20.000 kr. og en iværksætterpakke til at udvikle idéen.
Bee Legal hedder konceptet: Via en chip får kunstnerne deres betaling direkte, og samtidig bliver det nemt for brugerne at se, læse eller lytte til en masse forskellige kulturprodukter.
Se en videopræsentation af Bee Legal (link til YouTube).
Dyst om fremtidens digitale kultur
Konkurrencen var en del af kampagnen Share With Care, som er et samarbejde mellem RettighedsAlliancen, Teleindustrien, DI ITEK og Kulturministeriet.
Det er en grundtanke i kampagnen, at det er et fælles ansvar at skabe bæredygtige løsninger, som kommer både brancherne og brugerne til gode. Derfor har vi afholdt en række camps, hvor unge brugere, kunstnere og specialister fra brancherne har samarbejdet om at skabe nye veje til en digital kultur, der giver værdi for os alle.
Se en videoreportage fra finalecampen (link til YouTube).
Det hele kulminerede med en stor finale, hvor et dommerpanel med kulturminister Marianne Jelved i front kårede den mest lovende idé: Bee Legal.
Læs dommernes vurdering af vinderen.
Samarbejde om fælles løsninger
Konceptet kan naturligvis ikke sikre bæredygtig digital kultur alene, og det skal udvikles yderligere, før det eventuelt kan føres ud i livet. Men idéen er god, og den er frem for alt udtryk for, at brugerne og brancherne må arbejde sammen, hvis vi skal finde fælles løsninger, som sikrer, at der fortsat kan produceres kulturprodukter af høj kvalitet.