Foto: Caspar Camille Rubin

Danskerne bruger meget tid på ulovlige platforme

sep 7, 2016 | I medierne

7. september 2016

Kilde: MUSO 2016

I torsdags d. 1. September var vi i Svendborg for at give filmfolkene, der var samlet der, et grundigt indblik i danskernes ulovlige forbrug af film på de illegale tjenester.

TV2 FYN var til stede under hele arrangementet, der handlede om ulovlig kopiering af fim, og sendte dette indslag samme aften fra festivalen:

https://www.tv2fyn.dk/nyheder/01-09-2016/1930/1930-udsendelsen-01-09-2016?autoplay=1#player

Fra 14.25 minutter inde i indslaget.

Det, vi blandt andet kunne fortælle, var – og er – at danskerne har et meget højt aktivitetsniveau på de ulovlige tjenester; hele 239.054.941 besøg i 2015. Besøg betyder de gange en dansker har klikket ind på en ulovlig side. Det svarer til, at hver internetbruger i Danmark har været inde på en ulovlig tjeneste 43 gange på et år. Besøg siger ikke noget om, hvor mange film, og hvilke film, danskerne har set, men det siger noget om, hvor meget tid de bruger på de ulovlige platforme. Tid, som tages fra besøg på lovlige tjenester, der i sagens natur stimulerer til et ulovligt forbrug, eftersom det er derfor, folk er.

Det er tankevækkende, så meget tid vi danskere bruger på at stjæle film.

Film trækker trafik, men for at en illegal tjeneste kan blive til en god forretning, skal den samle så meget trafik på én platform, som overhovedet muligt. Derfor er det vigtigt at opbygge et omdømme – et brand – som gør, at rigtig mange forbrugere finder en. Det gør man blandt andet ved at sikre, at man altid er hurtigst og bedst med de nyeste titler, leveret på en god og enkel tjeneste. Og så er de knalddygtige til søgeoptimere deres tjeneste, så tjenesten trækker trafik til sig.

Vi kan se på vores data, at størstedelen af danskerne kender og foretrækker en specifik ulovlig tjeneste, som de går direkte til, når de vil se film. Figuren nedenfor viser, at Direct søgning på et domænenavn (hjemmesidenavn) udgør hele 63% af trafikken til de ulovlige tjenester, mens search, som google og Bing, kun står for 19% af trafikken.

Det har stor betydning for den strategi, vi lægger her i RettighedsAlliancen, at vi kender til detaljerne i mønstrene for det ulovlige forbrug. For det gør, at vi i langt højere grad kan sætte ind der, hvor vi ved, det har en effekt.

Vi er i gang med at producere en publikation, der summerer op og samler op på al den data og viden, vi har om danskernes adfærd og forbrug på det ulovlige marked, indsamlet over de seneste to år. Her vil vi gå i dybden med de forskellige teknologiers udbredelse og betydning, hvad vi kan sige om omfanget af forbrug på specifikke titler, og endeligt men vigtigst, hvordan man kan gøre noget ved det.

Send en mail: Mikala@rettighedsalliancen.dk hvis du ønsker publikationen tilsendt så snart den er klar.