Foto: Ben Sweet

Få hjælp til at bekæmpe identitetsmisbrug i falske reklamer

okt 12, 2020 | Analyse, I medierne

12. oktober 2020

Flere kendte danskere oplever at få misbrugt både navn og billede i forbindelse med falske reklamer. Det kan virke som en uoverskuelig situation at gøre noget ved, men RettighedsAlliancen står klar til at hjælpe.

”-7 kg på en uge!”

Sådan lød overskriften på en reklame for et slankeprodukt, der florerede på internettet, men skuespillerinden, hvis ansigt og navn var knyttet til den dubiøse udmelding, havde ingen kendskab til hverken reklamen eller produktet.

Det var gennem meldinger fra fans, at skuespillerinden blev gjort opmærksom på, at der på sociale medier og bl.a. TV2, B.T. og Ekstrabladet, var forskellige reklamer i omløb, der misbrugte hendes identitet til at reklamere for suspekte slankeprodukter og ansigtscremer.

Allerede samme dag som RettighedsAlliancen blev gjort opmærksom på de falske reklamer, blev de fjernet fra diverse platforme.

Troværdighed misbruges til svindel

RettighedsAlliancen har udviklet en procedure for nedtagning af de falske reklamer, da der desværre ikke er langt i mellem, at danskere med et velkendt ansigt oplever at blive sat i forbindelse med obskure produkter som slankepiller og Bitcoins.

Den tillid og troværdighed der ofte omgiver kendte danskere misbruges af lyssky bagmænd til falske reklamer. Der er som oftest tale om såkaldt phishing, der betyder at bagmændene får svindlet sig til penge og personfølsomme oplysninger gennem salg af tvivlsomme eller ikke-eksisterende produkter til intetanende forbrugere.

Direktør i RettighedsAlliancen, Maria Fredenslund, forklarer at de der sørger for at bekæmpe de falske reklamer dermed ikke alene hjælper sig selv og deres egen troværdighed:

”Forbrugere der køber et produkt i den tro at en kendt person, de har tillid til, har blåstemplet produktet, bliver pludseligt enormt sårbare. Intetanende giver de deres personfølsomme oplysninger til kriminelle, foruden at bruge penge på et produkt, der måske slet ikke eksisterer, og derfor er det ekstra vigtigt at få bugt med de falske reklamer.”

Hvad kan du gøre, hvis du udnyttes i en falsk reklame?

Som udsat for denne slags misbrug af navn og billede i en falsk reklame kan det virke uoverskueligt at stille noget op, når først reklamerne er i omløb. Men som medlem af RettighedsAlliancen er der hjælp at hente.

I RettighedsAlliancen har vi oprettet en indberetningsformular, der ligger tilgængelig på vores hjemmeside: www.rettighedsalliancen.dk/indberetningsformularer, som kan udfyldes, hvis man oplever misbrug i reklamer, hvorefter vi har forskellige muligheder for håndhævelse og nedtagning, alt efter hvor reklamen florerer.

Har du spørgsmål, kan du også kontakte RettighedsAlliancen på tlf.: +45 60 56 63 64.

Ovenstående artikel er (med få ændringer) blevet bragt i Dansk Artist Forbunds fagblad, Artisten, i oktober 2020, og kan læses på side 30 her.