Foto: David Rangel

Den hårde kerne dominerer piratmarkedet

maj 21, 2013 | Publikationer

21. maj 2013

En lille gruppe brugere står for størstedelen af al den ulovlige brug af kreative produkter på internettet. Det viser en undersøgelse, som er lavet for britiske Ofcom. Kantar Media har studeret det britiske piratmarked og fundet ud af, at det er en hård kerne på blot tre procent af alle internetbrugere over 11 år, som er ansvarlig for 88 procent af den ulovlige brug af musik, film, litteratur osv.

Dermed peger undersøgelsen på, at man ikke kan skære alle pirater over én kam. Der er langt fra de almindelige brugere, som måske af og til streamer en tv-serie på et ulovligt site, til den hårde kerne og de bagmænd, der gør, at den ulovlige brug i det hele taget er mulig.

De brugere, som ulovligt benytter sig af kreative produkter, kan også inddeles i fire forskellige segmenter efter årsagerne til deres adfærd. Den største gruppe er ikke overraskende motiveret af, at produkterne er gratis.

Det er velkendt, at pris er en af de vægtigste faktorer, når brugerne skal vælge tjeneste. Det er en af grundene til, at det er så svært for de nye lovlige services at finde fodfæste på markedet. De er i unfair konkurrence mod bagmænd, som ikke betaler for deres produkter, og som derfor heller ikke behøver at tage betaling for dem.

Undersøgelsen gentager også en anden velkendt pointe: Det er de samme brugere, der i størst omfang bruger både ulovlige og lovlige produkter. Det bliver med mellemrum brugt som belæg for, at ulovlig brug giver et større lovligt salg. Men der er sjældent taget højde for, at de største pirater også har den største interesse i produkterne. Så det er en skæv sammenligning, hvis man holder dem op mod personer, som ikke er nær så interesserede i fx musik, film eller litteratur.

Læs hele undersøgelsen (eksternt link).