Nu bliver alle teleselskaberne oplyst om dommen, og de vil derefter gå i gang med at blokere for dem. Det gør de i overensstemmelse med det Code of Conduct, som netop er blevet revideret i forbindelse med Ophavsretspakken. Code of Conduct indeholder også en fælles kommunikationsstrategi, der blev udviklet i Share With Care-samarbejdet, og som gør, at brugerne møder et blokeringsskilt, der kriminaliserer det site, de er på vej ind på, men ikke brugeren selv. Brugerne bliver blot henvist til en oversigt over steder, de kan finde indholdet lovligt.
Det er et kæmpe skridt, at vi kan få blokeret 20 sites ad gangen, da de ulovlige sites konkurrerer om kunderne. Hvis vi kun blokerer for et site ad gangen, flytter vi bare den ”ulovlige trafik” hen på et andet ulovligt site. Ved at tage top 20 i et hug, bliver blokeringsværkøjet pludseligt tilsammen en effektiv blokade og samtidig en meget synlig kommunikationsindsats. Blokeringerne er oplysning ”der hvor brugerne er”, og er på den måde en væsentlig del af den oplysningsindsats, der skal gøre brugere opmærksom på, hvad der er ulovligt – og samtidig hjælpe dem hen til det lovlige.