Digital revolution via gennemsigtighed og fair trade. Unikke oplevelser, der bringer kunstnerne tættere på deres kernefans. Eller en service, der fastslår dit humør og foreslår litteratur, film eller musik, som passer til. Det er nogle af de idéer til nye tiltag, som 50 engagerede unge, en række kunstnere og forskellige specialister har udviklet i fællesskab på to camps i august og september. Begge camps er en del af fælleskampagnen Share With Care.
Formålet med de to camps har været at nedbryde gensidige fordomme og skabe dialog og samarbejde mellem brugere, kunstnere og andre aktører på markedet for digital kultur på nettet.
Nye tiltag for bæredygtig digital kultur
Unge, kunstnere og specialister har på begge camps samarbejdet om at finde på nye tiltag, produkter og koncepter, som kan fremme et bæredygtigt kulturforbrug, hvor ulovlige tjenester er unødvendige, og hvor det er naturligt for brugerne at vælge de lovlige.
I grupper har deltagerne arbejdet på idéer til, hvordan man kan lave tjenester med litteratur, spil, tv, film og musik, der kommer brugernes behov i møde og samtidig sikrer, at kunstnere, producenter og distributører får betaling for deres arbejde og investeringer.
Den første camp blev afholdt den 31. august, og det kom der fem spændende idéer ud af. Den anden camp løb af stablen den 14. september, og det kastede fire nye idéer af sig. Så inden den tredje og sidste camp er der i alt ni bud på bæredygtige tiltag på bordet.
Læs: Flere gode bud på digitale løsninger
De unge dyster om at få den bedste idé
Den tredje camp finder sted den 12. oktober, og det er en finale, hvor gruppen med den bedste idé vinder 20.000 kr. og en iværksætterpakke samt professionel sparring til at realisere idéen. Der går kun fire grupper videre til finalen, og hvem det bliver, afgøres i en Facebook-afstemning, hvor alle kan stemme på deres favoritidé.