Foto: Kaitlyn Baker

Knap 2,1 mio. danskere deler logins til streamingtjenester 

jun 30, 2023 | Analyse

30. juni 2023

Ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 43 procent af danskerne deler eller låner logins til streamingtjenester med personer udenfor deres husstand. Det er til trods for, at 70 pct. af danskerne er klar over, at det ikke er tilladt. Fænomenet er særligt udbredt blandt unge i alderen 18- 29 år, der deler logins, fordi det er let, og fordi de synes, at streaming-tjenesterne er for dyre.

Streaming via nettjenester er blevet en meget stor del af det samlede medieforbrug. Samtidig deler danskerne deres logins til streamingtjenester, medier og lignende som aldrig før. 

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser omfanget af denne deling blandt danskerne. Det er således 43 procent, svarende knapt 2,1 mio. danskere, der deler logins, selvom dette ikke er tilladt. Hele 70 procent af danskerne er samtidig klar over, logins ikke må deles uden for husstanden. 

Dansk Erhverv vurderer, at på sigt kan betyde dårligere eller mindre indhold på de steder, hvor danskerne streamer, samt hårdere konsekvenser for brugerne. 

Vicedirektør i Dansk Erhverv, Casper Klynge, siger: 

”Vi ved godt, at det ikke er i orden. Desværre lader der til at være opstået den kultur omkring logindeling, at det langt hen ad vejen er okay alligevel. Det, man måske glemmer, er, at det for det første er det ikke tilladt Og for det andet, så betyder det, at når vi ikke vil betale det, som det koster for tjenesterne og indholdet, ja så må virksomhederne og producenterne enten skære ned på mængden eller kvaliteten af indholdet. Indtil videre har konsekvenserne for brugerne været relativt milde, men vi ser allerede, at virksomhederne begynder at sætte hårdere ind over for de her delinger, og det er de selvsagt i deres gode ret til,”

Nemt og for dyrt

Undersøgelsen viser desuden, at danskerne hovedsageligt deler logins, fordi de mener, at det er nemt, og at abonnementerne er dyre. 75 procent ville være villige til at beholde deres abonnementer, hvis det blev umuligt at dele logins med personer uden for husstanden. Derimod er det kun 39 procent, som er villige til at betale mere for et abonnement, hvis de frit kan dele det med personer udenfor husstanden.

RettighedsAlliancen, som varetager producenter og rettighedshavernes interesser mener, at problemets omfang kalder på handling. 

RettighedsAlliancens direktør Maria Fredenslund siger:

”Massiv oplysning, så ingen er i tvivl om, hvad man må og ikke må, i kombination med de tekniske tiltag fra tjenesterne, som allerede enten er implementerede eller er på vej, mener vi vil have en gavnlig effekt på problemet. Vi ved af vores praktiske erfaring med at arbejde med de her udfordringer, at når man ved hjælp af tekniske tiltag ’disrupter’ en uhensigtsmæssig adfærd samtidig med at man oplyser og guider brugerne, så virker det faktisk.”

Læs Dansk Erhvervs undersøgelse af deling af logins her

For mere information kontakt:

Vicedirektør i Dansk Erhverv Casper Klynge, tlf. 41 90 41 17, cakl@danskerhverv.dk

Direktør i RettighedsAlliancen Maria Fredenslund, tlf. 21 64 74 48, maria.fredenslund@rettighedsalliancen.dk