Mens danske betalingsartikler deles ulovligt på nettet, ses også et stigende marked, hvor medier og kendte misbruges til at drive svindel. Det kræver en dedikeret indsats på tværs af medier, rettighedshavere, forbrugerorganisationer og online aktører.
Artikler bag betalingsmure bliver delt ulovligt i netværk på internettet og iblandt brugere på onlinedelingsplatforme. Som middel mod dette, kan RettighedsAlliancen fjerne artikler, der deles ulovligt af brugere på platforme som Facebook og YouTube. Dette er blandt årsagerne til, at Ekstra Bladet for nyligt har meldt sig ind i RettighedsAlliancen.
Chef for Administration og Jura hos Ekstra Bladet Pernille Rask Jensen siger:
”RettighedsAlliancen reducerer den ulovlige deling af vores betalingsartikler på sociale platforme som Facebook m.v. Desuden har RettighedsAlliancen påtaget sig en vigtig rolle i indsatsen mod de tiltagende udfordringer, vi oplever med, at Ekstra Bladets brand misbruges i falske artikler af svindlere, der vil mislede forbrugerne. Det ser vi frem til at samarbejde endnu mere med RettighedsAlliancen om.”
Danske medier misbruges i organiseret svindel
Iblandt RettighedsAlliancens medlemskreds, er selve indholdet ikke længere det eneste, som er udsat for krænkelser og ulovlig adfærd. RettighedsAlliancens efterforskning viser, at også brands og kendte navne i det danske medie- og kulturlandskab er i høj kurs i organiserede kriminelle netværk. Uden tilladelse benyttes danske kendisser og skuespillere sammen med troværdige danske medier i svindelannoncer, som har til formål at franarre danskerne penge. Det kommer eksempelvis til udtryk som en falsk Ekstra Bladet-artikel, hvor læseren opfordres til at investere i falske Bitcoins, gennem falske anbefalinger fra kendte.
RettighedsAlliancens direktør Maria Fredenslund siger:
”Når danske mediers brands, journalister og kendte misbruges til at drive svindel, sættes de forurettedes troværdighed og integritet på spil. Det er en alvorlig udvikling, som kan have følger for virksomheder og aktører i den kreative branche, men også for danskernes sikkerhed på internettet. Vi har værktøjerne til at lave en dedikeret indsats på området, og vi ser frem til at samarbejde med centrale spillere som Ekstra Bladet og andre medier, samt andre organisationer m.v. om at bekæmpe problemet. Denne type af svindel er desværre i galopperende vækst, så det er essentielt at vi sætter ind nu.”