Foto: Christian Wiedige

Opfordring: Registrer jeres brand og produkter på Amazon

nov 20, 2020 | Analyse

20. november 2020

Den 28. oktober slog den amerikanske techgigant Amazon dørene op for det svenske marked, og gjorde dermed sit officielle indtog i Skandinavien. Rettighedshavere bør sikre sig mod kopier på platformen ved at registrere både brand og produkter.

Amazon, hvor forbrugere kan købe alt fra badeforhæng til mobiltelefoner er med den svenske version af handelsplatformen rykket skridtet tættere på det danske marked. Selvom danske kunder allerede i årevis har kunne handle gennem Amazon i eksempelvis USA, Storbritannien og Tyskland, varsler ankomsten i Sverige en mulig forestående dedikeret dansk Amazon-side.

Derfor ser RettighedsAlliancen god grund til, at danske rettighedshavere reagerer proaktivt og får registreret deres brand samt varemærker på platformen, for dermed at stille sig bedst muligt ift. at bekæmpe eventuelle krænkelser. For noget tyder på, at kopier af fysiske produkter alligevel finder vej til Amazon, trods platformens erklærede fokus på rettighedsbeskyttelse.

Eksempelvis kunne The Wall Street Journal i 2019 afsløre, hvordan det har været muligt at købe mange tusinder af forbudte, usikre eller fejlagtigt mærkede produkter – lige fra farligt legetøj til elektronik med falske certificeringer. Derudover udtalte Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel, til en artikel hos DR.dk, ifm. den svenske lancering:

Noget, man dog skal være opmærksom på som forbruger, er, at nogle af produkterne kan være kopiprodukter.”

En (langsom) håndsrækning til rettighedshavere

Det kan virke uoverskueligt at gardere sig mod en så enorm platform som Amazon, men det gode benarbejde vil betale sige i sidste ende. Ifølge Dansk Erhvervs e-handelsanalyse fra 2019 er Amazon allerede i top fem over de mest populære netbutikker blandt danskerne. Hertil skal det siges, at det endnu ikke er muligt for danske forbrugere at købe via den svenske Amazon-side, så der forventes en yderligere stigning, når denne mulighed åbner sig.

Som en håndsrækning til rettighedshavere, har Amazon åbnet op for et såkaldt ”Brand Registry”, der er Amazons eget system til at genkende og registrere brands. Det erklærede formål er at gøre det nemmere for rettighedshaverne at håndhæve deres rettigheder og forhindre krænkelser.

RettighedsAlliancens erfaring viser dog, at det kan tage lang tid at blive registreret på platformen, op mod en måned, og derfor er opfordringen at registrere sig allerede nu, om man vil sælge eller ej, for at sikre optimale håndhævelsesmuligheder.

Har I spørgsmål til registrering hos Amazon, er I velkomne til at kontakte RettighedsAlliancen.

Du kan også læse mere om Amazons Brand Registry her.