Foto: Os Der Elsker Film

‘Os Der Elsker Film’ mindede danskerne om de gode vaner

feb 15, 2023 | Kampagner

15. februar 2023

Vinterens relancering af kampagnen ’Os Der Elsker Film’ opnåede stor rækkevidde og høj interaktion på sociale medier.

Fra december 2022 til januar 2023 kørte kampagnen ’Os Der Elsker Film’ endnu en gang på sociale medier og i landets biografer for at minde danskerne om de gode grunde til at se film og serier lovligt og konsekvenserne ved at se ulovligt. Særligt unge i alderen 18-29 år har endnu engang været i fokus for kampagnen, da denne gruppe er dem, der er mest tilbøjelige til at benytte sig af ulovligt indhold. 

Med humor som kernen var nøgleordene for ’Os Der Elsker Film’ kærlighed til film, viden og konsekvensfortællinger, når man mødte kampagnen på sociale medier, hvor den primære målgruppe befinder sig. I denne omgang kørte ’Os Der Elsker Film’ også i de danske biografer, hvor kampagnevideoen med Anders Juul roste danskerne for at vælge den lovlige vej til at streame deres yndlingsfilm og -serier. 

Kampagnens indhold

I vinterens relancering af ’Os Der Elsker Film’ bestod indholdet af en række grafikker, som skulle møde danskerne på sociale medier, samt kampagnevideoen med Anders Juul, der både blev brugt som annonce på Instagram og YouTube og som kørte i reklameblokkene i de danske biografer. 

Det grafiske indhold bestod af fire grafikker, der er blevet brugt før i forbindelse med tidligere omgange af ’Os Der Elsker Film’, samt ti nye grafikker. Disse kørte på Facebook og Instagram, hvor målsætningen var at oplyse de 18-29-årige danskere om konsekvenserne ved at forbruge film og serier ulovligt. 

Se kampagnevideoen med Anders Juul og læs mere om kampagnen på ‘Os Der Elsker Films’ hjemmeside

Større engagement på sociale medier

Grafikkerne på sociale medier nåede samlet set over 484.000 unikke personer på Instagram og Facebook, hvor disse personer i gennemsnit har mødt kampagnens indhold lige over 2,5 gange. De 14 forskellige grafikker har genereret 7.714 interaktioner, der dækker over det samlede antal likes, kommentarer og delinger. Dette engagement ligger markant over gennemsnittet for lignende kampagner og er det største engagement som ’Os Der Elsker Film’ har opnået i sine to lanceringer i 2022. Dette skyldes blandt andet, at denne relancering af kampagnen har fokuseret meget på at nå ud gennem især Instagram, hvor ’Os Der Elsker Film’ opnåede stor kærlighed og mange likes.

Kampagnevideoen med Anders Juul nåede på Instagram ud til over 273.000 unikke personer og genererede 1.004 interaktioner. På YouTube kørte videoen som reklame før en videoafspilning. Kampagnevideoen nåede over 784.000 eksponeringer på YouTube. I den forbindelse er der blevet observeret markant flere hjemmesidebesøg til osderelskerfilm.dk fra YouTube, som ligger på 1.373 kliks sammenlignet med 323 kliks ved efterårets lancering. Derudover blev kampagnevideoen med Anders Juul vist i de danske biografer, som Dansk Reklame Film leverer reklameblokke til. Kampagnevideoen blev vist i ugerne 52, 1 og 2 og resulterede i, at over 144.000 biografgæster så Anders Juul fortælle om ’Os Der Elsker Films’ budskaber på det store lærred.

Forebyggelse ved oplysning

At ’Os Der Elsker Film’ når ud til mange danskere er vigtigt i kampen mod ulovligt forbrug af  film og serier. Undersøgelsen ”Nordic Piracy – Spring 2022” foretaget af Mediavision viser, at hele 580.000 danskere ser film og serier ulovligt, hvilket svarer til 13% af den danske befolkning i alderen 15-74 år. Derudover viser undersøgelsen også, at 40% af de titler, der downloades eller streames ulovligt, er danske.

Der er med andre ord et stort problem i den danske befolkning med ulovligt forbrug af film og serier. En af måderne, hvorpå man kan komme dette til livs, er ved at oplyse danskerne om fordelene ved et lovligt forbrug og konsekvenserne ved et ulovligt forbrug. Det kan ’Os Der Elsker Film’ være med til, og vinterens relancering viser, at det er muligt at nå ud med de gode budskaber til den danske befolkning.