Foto: Kampagnemateriale

RettighedsAlliancen og Meta samarbejder om oplysningskampagne

mar 1, 2023 | Kampagner

1. marts 2023

RettighedsAlliancen og Meta lancerer i fællesskab en oplysningskampagne med det formål at oplyse brugerne på Facebook og Instagram om de risici, der er forbundet med køb af ulovlige kopivarer og piratkopiering af indholdsprodukter som bl.a. musik og film. Kampagnen skal hjælpe med at beskytte rettighederne for kreative producenter og virksomheder i Danmark.

Pressemeddelelse

Kopivarer og piratkopieret indhold er en stadig stigende udfordring for kreative producenter, som enten får kopieret deres designs eller som ulovligt får spredt deres indhold. De sociale mediers indtog har givet brugerne utallige muligheder for med et enkelt klik at sprede ulovligt indhold eller annoncer for ulovlige produkter på netop de sociale platforme. Det faktum gør, at Meta, som står bag Facebook og Instagram, sammen med RettighedsAlliancen søsætter en storstilet kampagne mod netop ulovlige produkter på deres platforme.

Kampagnen består i en række grafikker som fokuserer på de risici, der er for køberne af kopivarer, risici der både kan have sundheds- og miljøskadelig karakter, ligesom den enkelte bruger kan opleve svindel og identitetstyveri, når de køber kopivarer. Foruden fysiske kopivarer fokuserer kampagnen på risici ved deling af ulovligt indhold som film, serier og musik.

Kampagnens formål er at opfordre brugerne til at være mere årvågne over for onlinesvindlere ved at give brugerne nogle hovedregler om ulovlige kopivarer og piratkopiering. Kampagnens målrettede indholdselementer er med til at minde brugerne om altid at sikre, at konti er verificerede før køb og at brugerne tjekker, at indholdet er delt af troværdige kilder – og at man altid skal bruge sin sunde fornuft, når man handler produkter og forbruger indhold på Metas platforme.

For Internettet tilbyder masser af godt indhold og gode tilbud – men desværre er mange af de fristende tilbud ikke altid lovlige. Et ulovligt forbrug kan gå ud over både dig selv og dem, der har skabt indholdet eller produktet. RettighedsAlliancen står bag kampagnens landing page, som er den side, som kampagnens grafikker henviser til. Her gives en række gode råd til, hvordan man kan genkende hjemmesider, der tilbyder ulovligt indhold og ulovlige kopiprodukter.

RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund er meget glad for at samarbejdet er kommet i stand: ”Der florerer masser af ulovligt indhold på de sociale platforme, og det er derfor en milepæl, at vi er nået dertil, hvor platformene selv begynder at oplyse deres brugere om de risici, der er ved at købe kopivarer og forbruge indhold ulovligt. Kopivarer og indhold der i stor stil tilbydes på netop de platforme. Vi er meget glade for samarbejdet med Meta, som ikke alene står bag denne oplysningskampagne, men som ligeledes stiller effektive nedtagningsværktøjer til rådighed for RettighedsAlliancen, så vi både kan hindre ulovlige uploads og hurtigt få nedtaget ulovlige produkter og indhold, så snart det rammer platformen. Disse værktøjer har helt tydeligt en positiv effekt for de danske rettighedshavere”.

Metas indholdspolitik forbyder deling af indhold, der krænker IP-rettigheder. Virksomheden har opbygget et program til at bekæmpe IP-krænkelser, herunder et globalt team, der følger IP-krænkelser og griber ind bl.a. ved at nedtage ulovligt indhold. Meta tilbyder specialiserede rapporteringsværktøjer og en politik om at gribe ind over for gentagende krænkere.

Nicole Schulze som er politisk chef for immaterielle rettigheder og medier hos Meta, siger: ”Millioner af indholdsskabere og virksomheder på tværs af vores platforme er afhængige af deres egne immaterielle rettigheder som indtægtskilde. Vi har investeret betydeligt i teknologi, der finder og fjerner rettigheds- krænkende indhold. At samarbejde med RettighedsAlliancen i denne oplysningskampagne er et vigtigt næste skridt for at hjælpe med både at beskytte vores brugere og immaterielle rettigheder.”

Kampagnen kommer til at køre på Facebook og Instagram fra d. 1. marts og 5 uger frem.

Kampagnens grafikker kan ses hér og hér 

Kampagnens landing page kan ses hér

Læs pressemeddelelsen i PDF-format

Pressekontakt:

RettighedsAlliancen:
Kommunikationschef Ditte Rie Agerskov / ditte.agerskov@rettighedsalliancen.dk / 22 73 68 68

Meta:
Politisk chef for Meta i Norden Martin Ruby / martinruby@meta.com