Foto: Markus Winkler

RettighedsAlliancen støtter op om øget online identitetskontrol

sep 30, 2020 | Samarbejder

30. september 2020

Identitetsverifikation på online handelsplatforme er en effektiv måde at sikre mod svindel. Derfor er identitetskontrol et vigtigt fokusområde for RettighedsAlliancen, som netop har underskrevet et brev, der opfordrer til øget kontrol på EU-niveau.

Det skal være sværere at gemme sig bag falske identiteter, når man opretter sig som bruger på en handelsplatform eller køber et domæne. Bag mystiske navne og opfundne adresser gemmer sig ofte kriminelle bagmænd, der med falske identiteter er så godt som umulige for myndigheder at opspore og dermed retsforfølge. 

Derfor har det længe været et fokusområde for RettighedsAlliancen, at brugere skal kunne verificere sig selv online, på samme måde som når man opretter en bankkonto.

I Danmark er DK Hostmaster, en administrator for .dk-domænenavne, et godt eksempel på en virksomhed, som sikrer sig mod svindlere ved identitetskontrol. DK Hostmaster har lavet et identitetsverifikationssystem med Nem-ID. Ved køb af et .dk-domæne skal man dermed kunne verificere sig selv, og er man udlænding uden Nem-ID, kan man verificere sig med andre oplysninger. Dermed påtager DK Hostmaster sig en aktiv rolle, når det gælder bekæmpelse af online kriminalitet.

Handling på EU-plan

Selvom der er gode initiativer til identitetskontrol ude i de enkelte nationale virksomheder og organisationer, er handling på EU-plan et vigtigt skridt i bekæmpelsen af online svindel.

Derfor har RettighedsAlliancen underskrevet et brev til EU-Kommissionen, der opfordrer til øget identitetskontrol i form af Know Your Business Customer (KYBC) regler på EU-plan, som en del af den kommende Digital Service Act, der vil bestemme, hvordan online services og platforme skal reguleres. 

På nuværende tidspunkt er der fra EU-Kommissionen lagt op til, at KYBC-reglerne kun skal gælde for online markedspladser, som fx Amazon. I brevet understreges det, at det vil være at forpasse en mulighed for at udvide reglernes indflydelse på andre former for online kriminalitet på bl.a. pirat- og svindelsider.

Derfor appellerer underskriverne til, at reglerne også skal forpligte hostingfirmaer, domæneregistratorer, annoncører m.fl., til at verificere identiteten af deres kunder, for dermed bedre at kunne opspore og retsforfølge kriminelle bagmænd.   

Udover RettighedsAlliancen inkluderer underskriverne af KYBC-brevet bl.a. Motion Picture Association (MPA), International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), International Video Federation (IVF) og større internationale brands som Nike, Heineken og Philips. 

Læs brevet sendt til Europa Kommissionen her.