(Graf: Kulturbarometret registrerer emnerne i den danske onlinedebat om digital kultur)
Der er sket et skift i debatten om digital kultur i løbet af det seneste år. Overordnet set handler debatten mindre om moral og mere om økonomi og forretningsmodeller.
Det viser de seneste målinger fra det såkaldte kulturbarometer. Kulturbarometret er en del af den målingsindsats, som RettighedsAlliancen i samarbejde med Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UBVA) gennemfører i forbindelse med oplysningskampagnen Share With Care.
Der er tale om et helt nyt semantisk analyseværktøj, som ‘crawler’ de offentlige dele af internettet for ord og ordkontekster. På den måde kan man løbende registrere den danske onlinedebat.
Grafen ovenfor viser et udsnit af det seneste år, nemlig oktober 2012 til april 2013. Det er tydeligt at se, at der nu er flere kommentarer, som handler om økonomi (grå graf) end om moral (blå graf).
Det er nærliggende, at debatten blandt andet har ændret sig som følge af de mange lovlige streamingtjenester for både musik, film og tv. I stedet for at diskutere, om det er moralsk forsvarligt at bruge ulovlige produkter, diskuterer danskerne nu mere de nye tjenester og økonomien bag dem.
Tendensen stemmer overens med det, som RettighedsAlliancens medlemmer også har erfaret: Debatten er blevet mindre følelsesbetonet og foregår i mange tilfælde i en mere fornuftig tone. Det betyder også, at den er blevet mere tilgængelig og i større omfang indbyder til, at man deltager i den.
Find flere resultater fra kulturbarometret i Share With Cares månedsrapport fra november.