Foto: Rupixen

Mere end hver tiende dansker har købt replika af danske designikoner

mar 9, 2021 | Analyse

9. marts 2021

Den danske designbranche er udfordret. En ny undersøgelse viser, at en stor del af danske forbrugere enten har købt eller forventer at købe replika af dansk design. Men køb af kopivarer er ikke uden konsekvenser.

”Det er jo billigere.”

Sådan lyder en af de primære begrundelser for danskernes køb af replikaversioner af kendte danske designklassikere.

Faktisk viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov, at mere end hver tiende af de adspurgte danskere har købt replika af bl.a. Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Kay Bojesen, som topper listen over mest købte kopier. Købene er foretaget, selvom det er forbundet med en lang række risici, fx at produktet ikke har de fornødne sikkerheds- og miljøgodkendelser, og at man potentielt støtter organiseret kriminalitet.

Europol udgav i sommer en rapport[1], der direkte linker ophavsrettighedskrænkelser til grov kriminalitet, som menneskehandel, narkotikahandel og tvangsarbejde. Dermed er køb af replika ikke uden personlige og samfundsmæssige konsekvenser, og at investere i et stykke originalt design, handler altså om meget mere end økonomi, forklarer RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund:

”Det er også et spørgsmål om tilvalg af etik, sikkerhed, bæredygtighed og tradition. Kopimøbler er ikke produceret efter samme standarter som originalerne og kan være decideret farlige at have stående i hjemmet, ligesom de oftest ikke produceres under ordentlige vilkår.”

Alligevel viser YouGov undersøgelsen, at hele 11 procent af de adspurgte danskere har købt replika design inden for de seneste fem år, mens 19 procent forventer at gøre det inden for de næste to år.

Designbranchen presses

Den voksende industri for kopivarer kan tydeligt mærkes i den danske designbranche. General Counsel ved Louis Poulsen, Kristoffer Mejborn, fortæller, at de oplever et stigende antal sager om kopiering af deres mest ikoniske produkter, herunder de AJ og PH lamper, som Louis Poulsen har rettighederne til. Det er dog ikke alene økonomien, der udfordres af replika producenterne:

”Vi har igennem årtier udviklet og værnet om den kvalitet, æstetik og funktionalitet, der er i vores lamper. De er mere end et produkt – de er en del af en historie og vores fælles danske kulturarv. Når man køber kopier af vores lamper, rammer det flere generationers arbejde, og det udfordrer den fortsatte bevaring og udvikling af håndværket,” forklarer han.

Salg over internettet har i høj grad øget behovet for bedre beskyttelse af ophavsrettigheder på designområdet. I november 2020 blev der nedsat et nyt, partsuafhængigt designnævn, der skal gøre det nemmere at sikre designrettigheder i Danmark og håndtere krænkelser.

Læs også: Fængselsstraf for salg af kopimøbler

Mangel på oplysning om konsekvenser

Ifølge de adspurgte forbrugere køber de oftest deres replika design på DBA, Facebook og fysiske loppemarkeder. Dermed er mange danskere med til at bryde loven, da det er ulovligt at videresælge kopierne, når man først har erhvervet sig dem. Der er altså et tydeligt behov for at få udbredt viden om risici og konsekvenser ved køb og videresalg af replika.

Sidste år udgav RettighedsAlliancen flyeren ”Hvorfor originaler?”, i samarbejde med designbranchen, netop for at oplyse forbrugerne om hvilke valg, der hører med til at vælge originalt design.

Læs flyeren her


[1] Europol, ”IP crime and its link to other serious crimes focus on poly-criminality”, juni 2020.