Foto: Binge med god stil

RettighedsAlliancen lancerer undervisningskampagne målrettet gymnasier

jan 29, 2024 | Kampagner

29. januar 2024

Ulovlig streaming er dårlig stil, men udbredt iblandt unge. Nyt undervisningsforløb skal få danske gymnasieelever til at binge lovligt.  

På danske gymnasieelevers computere og mobiltelefoner sniger film og tv-serier sig ofte ind mellem skriftlige afleveringer, sociale medier og messenger-tråde. Men de unges forbrug af indhold foregår i høj grad ulovligt, fremfor på de lovlige streamingtjenester. 

Derfor lancerer RettighedsAlliancen sammen med Lommefilm undervisningsforløbet ’Binge med god stil’, der skal klæde danske gymnasieelever på til at træffe det lovlige valg og forbruge indhold med omtanke. I løbet af foråret 2024 vil Lommefilm facilitere workshops på gymnasier landet over, hvor 1.g’ere i dansk og mediefag skal producere deres egne kampagnefilm for oplysningskampagnen ’Os Der Elsker Film’.  

Oplysning til unge i alle aldre 

De unges adfærd og holdninger har stor indflydelse på, hvilke vaner de udvikler gennem livet. Det gælder ikke mindst forbruget af ulovligt indhold, som for langt de fleste starter inden de går ud af grundskolen. Her viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, i 2023, at hele 56 % af den danske befolkning mellem 15-29 år har prøvet at streame ulovligt, og at 32 % har gjort det inden for det seneste år.    

For at komme den ulovlige streamingkultur til livs, er det vigtigt at sætte ind i de år, hvor de unges medievaner for alvor dannes. Som led i en større indsats målrettet unge, har RettighedsAlliancen iværksat en lang række projekter som har til formål at øge viden om de unges adfærd, samt ændre den. ’Binge med god stil’ bidrager derfor til porteføljen af RettighedsAlliancens undervisningsforløb og kampagner, der tilsammen dækker unge i grundskolen, efterskoler, gymnasier samt de lærerstuderende på professionsskolerne.

Læs mere om ’Binge med god stil’, og se undervisningsfilmen her

Læs også: Øget fokus på unge med nye kræfter i RettighedsAlliancen