Foto: Tim Wilgus

RettighedsAlliancen opruster indsatsen mod designkrænkelser

jan 13, 2022 | Analyse

13. januar 2022

Med nye håndhævelsesværktøjer, byder 2022 på nye og mere effektive tiltag for RettighedsAlliancens designmedlemmer.

RettighedsAlliancen træder ind i det nye år med et nytårsforsæt bestående af ambitiøse målsætninger om at beskytte designrettigheder mere effektivt end nogensinde. Dette sker i kraft af styrkede håndhævelsesmuligheder overfor krænkelser af designprodukter og en ny oplysningsindsats, der skal nedbringe forbruget af designkopier. Årsskiftet markerer desuden en udvidelse af RettighedsAlliancens gruppe af designmedlemmer, der ligeledes vil få glæde af de styrkede håndhævelsesmuligheder.     

Bedre og hurtigere håndhævelse af designkrænkelser

I 2021 tog RettighedsAlliancen en række specialiserede værktøjer i brug, som kan stoppe annoncering for ulovlige designkopier på Facebook. Et længe ventet resultat af RettighedsAlliancens skærpede håndhævelsesindsats på lovlige platforme, hvor designkopivarer i stigende grad markedsføres. 

RettighedsAlliancens direktør Maria Fredenslund, ser frem til at kunne yde en endnu bedre beskyttelse af designrettigheder fremover: 

”Med de nye værktøjer kan vi monitorere og forhindre krænkelser af design langt mere effektivt. Det er en stor oprustning af RettighedsAlliancens indsats på designområdet, da vi nu har muligheden for at håndhæve flere krænkelser, langt hurtigere end før. I det nye år håber jeg, at endnu flere designvirksomheder vil få gavn af vores muligheder for at beskytte rettigheder, og de særlige håndhævelses- og oplysningsindsatser vi kan tilbyde, i kraft af at branchen står sammen.”

Kampagne skal mindske forbrug af designkopier 

1 ud af 10 danskere har købt designkopier i løbet af de seneste 5 år, og 19 % forventer at gøre det i løbet af de næste to år (YouGov, 2020). Det vidner om, at forbruget af designkopier er i vækst og at der er et stærkt behov for oplysning og bedre normer for forbrug af design. Derfor lancerer RettighedsAlliancen i 2022 en ny kampagne, der skal nedbringe danskernes forbrug af design-kopier. I stil med Os Der Elsker Film og Os Der Elsker Viden, vil kampagnen motivere danskerne til at fravælge kopier, gennem øget kendskab til lovlig adfærd, og bevidsthed om de konsekvenser det medfører, når man køber ulovlige designkopier. 

Kampagnen er støttet af Dreyers Fond og Træets Uddannelses og -Udviklingsfond og forventes at blive lanceret i efteråret 2022. 

Læs mere om RettighedsAlliancens replika-undersøgelse, foretaget af YouGov, 2020 her

RettighedsAlliancens designmedlemmer er: 

Carl Hansen & Søn, Fritz Hansen, Fredericia Furniture, Le Klint, One Collection, PP Møbler, Rosendahl Design Group, D Studio Copenhagen, Louis Poulsen, FLOS, &Tradition, Frandsen og Verpan. 

Se alle RettighedsAlliancens medlemmer her