Medier landet over har den seneste tid givet stemme til en række af RettighedsAlliancens designmedlemmer, der giver udtryk for, at replika af danske designikoner er et stort problem. Få et overblik her.
Danske designvirksomheder oplever store problemer med kopiering af designikoner og udvanding af deres brand. Det viser den seneste tids interesse fra regionale medier, hvor Onecollection, Carl Hansen & Søn, Louis Poulsen og PP Møbler deler erfaringer med kopiering af designikoner, som virksomhederne ejer ophavsrettigheder til. RettighedsAlliancen har taget kontakt en række medier, da en YouGov undersøgelse viser, at hver tiende har købt replika-design indenfor møbler og lamper de seneste fem år. Læs de væsentligste pointer fra RettighedsAlliancens designmedlemmer her.
Lovgivningen forvirrer forbrugerne
I anledning af World Anti-counterfeiting Day den 8. juni, satte ’P4 Morgen Midt & Vest’ fokus på danskernes forbrug af kopivarer. I udsendelsen deltog flere interessenter på området, herunder RettighedsAlliancen, Onecollection, Erhvervsminister Simon Kollerup, Patent- og Varemærkestyrelsen og Forbrugerrådet Tænk. Radioen besøgte her Onecollection i Ringkøbing, der ejer rettighederne for produktion af design af Finn Juhl. Her gav Indehaver Hans Henrik Sørensen udtryk for, at lovgivningen angående køb af replika skaber forvirring:
”… Jeg kunne godt tænke mig, at det simpelthen blev gjort ulovligt at tage de her kopier ind i landet. En privatperson må jo godt købe et kopimøbel på en udenlandsk hjemmeside. Men hvad færre ved er, at de gør noget ulovligt, hvis de sælger det videre. Så man skal virkelig kunne lide, det man køber,” siger Hans Henrik Sørensen i indslaget [02.15].
Også RettighedsAlliancens direktør Maria Fredenslund udtrykte i ’P4 Morgen Midt & Vest’, at opgaven med at nedbringe replika er stor. Blandt andet fordi det er lovligt at købe, men ulovligt at sælge:
”… Det gør ikke kommunikationsopgaven lettere for os at forklare, på rettighedshavernes vegne, hvorfor det er en dårlig ide at købe de her varer, når man faktisk godt må. […] Vi ved, fra vores arbejde på andre områder, at løsningen ligger i kombinationen af en stærk lovgivning, oplysning og det, at man er i stand til at håndhæve og bekæmpe via politiet og myndighederne,” siger Maria Fredenslund til P4 Midt & Vest [02.34].
Læs også: Mere end hver tiende dansker har købt replika af danske designikoner.
Dårlig kvalitet og alvorlige risici
Fyens Stiftstidende bragte søndag den 6. juni artiklen ”Hver tiende køber kopimøbler: De er dårlig kvalitet, farlige at bruge og underminerer den danske designarv”. Her medvirkede de to designproducenter Carl Hansen & Søn og Louis Poulsen.
Carl Hansen & Søns direktør Knud Erik Hansen beskriver her forskellen er på produktionen af originaler og replika, og hvorfor sidstnævnte er en dårlig investering for forbrugeren:
”Når vi laver en egetræsstol, ligger træet og tørrer i over et år. Det koster – også på prisen for forbrugeren. Det tørre træ gør, at det giver sig på samme måde, når det bliver brugt til en stol. Og så kan møblerne holde i generationer. Men laver man møbler med pjaskvådt træ, fordi det skal gå hurtigt, så man kan tjene en masse penge, holder det ikke. Når møblerne kommer ind i et opvarmet hus, trækker træet sig sammen, og møblerne falder fra hinanden. Og det giver træmøbler og vores brand et dårligt ry. Det er møgirriterende og spild af gode ressourcer,” siger Knud Erik Hansen i artiklen.
Men det massive forbrug af replika påvirker ikke alene virksomhedernes brand. Til Fyens Stiftstidende beskriver chef for jura og HR i Louis Poulsen Kristoffer Mejborn, at det har konsekvenser for hele værdikæden indenfor møbelproduktion:
”Der er mange konsekvenser forbundet med at købe replika, hvis man tænker hele værdikæden igennem. Der er konsekvenser for forbrugerne i forhold til vildledning og manglende sikkerhed. Virksomheden går glip af omsætning, hvilket kan udfordre danske arbejdspladser i virksomheden. Men der er også en designer, der ikke modtager royalties. I designbranchen lægger designeren et stort stykke arbejde i udvikling og lancering af et produkt, men får først sin betaling over de næste mange år som royalties. Så det kan ramme designere, der ikke får fortjeneste for deres arbejde, og gøre det mindre attraktivt at udvikle nye produkter og design. Dansk design er en del af vores kulturarv, og den skal beskyttes,” siger Kristoffer Mejborn til Fyens Stiftstidende.
Kopier skader originalers brand
Den 6. maj bragte Frederiksborgs Amts Avis artiklen ”Når verdens fedeste møbler forveksles med sjuskede kopier”. Her fortæller direktør i PP Møbler Kasper Holst Pedersen, at markedet for replika går ud over designproducenternes brand:
”Det værste ved det for os er, hvis forbrugerne ikke kan skelne imellem kopi og original. For originalen er en fantastisk stol. Det er det, der er på spil for os. Det er selvfølgelig også irriterende, at der bliver snyltet på navnet. Vi gør meget ud af vores arbejde, og så er det ærgerligt, hvis det bliver sammenlignet med sådan noget, der er lavet med bind for øjnene,” udtaler Kasper Holst Pedersen i et interview med Frederiksborgs Amtsavis.
Læs også om Patent- og Varemærkestyrelsens aktuelle kampagne mod kopivarer her